Vedtægter for Vingesus
§ 1
Navn og hjemsted
Foreningen Vingesus der har hjemsted i Vejle kommune, er stiftet den 10 marts
2004. Foreningen er tilsluttet Dansk Hanggliding og Paragliding Union (DHPU)
under Danmarks Idræts-Forbund (DIF) og er underlagt disses love og
bestemmelser.
§ 2
Formål
Foreningens formål er at dyrke paragliding og med udgangspunkt i fællesskabet
og det sociale liv i klubben at udbrede kendskabet til denne idræt. Endvidere
at udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i
foreningen.
§
3 Medlemskab
Som aktivt medlem kan bestyrelsen optage enhver, der er fyldt 16 år.
Som sekundært medlem kan bestyrelsen optage enhver der har primært medlemskab i
en anden hang- eller paragliderklub
under DHPU.
Optagelse af passive medlemmer kan
ske uanset alder. Passive medlemmer har ikke adgang til selve idrætsudøvelsen,
men er valgbare til bestyrelsesarbejde.
Ved aktivt medlem forstås et fuldt betalende og aktivt medlem der er fyldt 16
år.
Ved passivt medlem forstås et ikke aktivt medlem der ikke betaler fuldt
medlemskab.
Ved sekundært medlem forstås et
aktivt medlem med primært medlemskab i anden hang- eller paragliderklub under
DHPU.
§ 4
Indmeldelse:
Indmeldelse skal ske skriftligt på indmeldelsesblanket til foreningens sekretær. For medlemmer under 18 år skal indmeldelsesblanketten underskrives af forældre eller værge.
Betaling for skoling er bindende og tilbagebetales ikke.
Ved indmeldelse betales et indmeldelsesgebyr på kr. 100,00.
§ 6
Kontingent
Kontingentet
fastsættes på den ordinære generalforsamling. Indbetalingsterminer og
opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.
§ 7
Kontingent skal være betalt senest den 10. Januar i kontingentåret.
Såfremt et medlem ikke har betalt rettidigt, betragtes medlemmet som udmeldt af foreningen.
Enhver udmeldelse af denne art, sendes til bestyrelsen til orientering.
Og igen kan der tilføjes, stadig noget der ikke er vedtaget på generalforsamlingen,
men det kunne forebygge misforståelser: Ved genindmeldelse skal der betales
indmeldelsesgebyret på 100 kr. Enhver udmeldelse af denne art skal
dog godkendes af foreningens bestyrelse.
§ 8
Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes eller ekskluderes, såfremt vedkommendes opførsel
strider mod foreningens vedtægter, eller medlemmet på særlig grov måde har
tilsidesat sine medlemspligter.
Såvel i sager om udelukkelse som
eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer sin
afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet
krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen
sættes på dagsordenen som et særligt punkt. En generalforsamlings afgørelse af
en eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens vedtægter.
§ 9
Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt indenfor 1. kvartal
Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt hvem
bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle medlemmer, som ikke er i
kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde.
Generalforsamlingen indkaldes med
mindst 4 ugers varsel med opslag på hjemmesiden og ved skriftlig invitation til
alle medlemmer med angivelse af dagsorden og indkomne forslag.
Skriftlig invitation til
generalforsamlingen kan udsendes pr. mail, såfremt det enkelte medlem har givet
sit tilsagn hertil ved afkrydsning i Paralog.
Forslag som ønskes behandlet på den
ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest
2 uger før generalforsamlingens afholdelse. Er der indkommet forslag
offentliggøres disse sammen med dagsorden og det reviderede regnskab sådan, at
dette kan læses af medlemmerne på hjemmesiden senest en uge før generalforsamlingen.
En rettidig indvarslet
generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal
§ 10
Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende
punkter:
1) Valg af dirigent og referent
2)
Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3) Chefinstruktørens
beretning 4)
Forelæggelse af det reviderede
regnskab for forløbne år til godkendelse
5)
Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for kommende år til godkendelse
6)
Fastsættelse af kontingent
7)
Behandling af indkomne forslag
8)
Valg af bestyrelsesmedlemmer
9)
Valg af 1 suppleant til bestyrelsen
10)
Valg af revisor og revisorsuppleant
11)
Eventuelt
§ 11
Generalforsamlingens ledelse m.v.
Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af
bestyrelsen. Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Dog kræver
vedtægtsændringer og foreningens opløsning kvalificeret majoritet – jvf. § 17
og § 18.
Valgbare til bestyrelsen er
medlemmer, der er fyldt 14 år og har stemmeret – jvf. § 9.
§ 12
Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og
skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede
medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med en
angivelse af det emne, som ønskes behandlet. Generalforsamlingen skal afholdes
senest 4 uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til
indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som
for den ordinære generalforsamling.
§ 13
Bestyrelse – Valg
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle
forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende
eller enkeltstående opgaver.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i
henhold til vedtægterne.
Bestyrelsen består af en formand, en
kasserer, en sekretær og yderligere 2 medlemmer og vælges for to år ad gangen
af den ordinære generalforsamling. Formanden og 1 bestyrelsesmedlem er på valg
i lige år, medens kassereren, sekretæren og 1 bestyrelsesmedlem er på valg i
ulige år.
§ 14
Forretningsorden og tegningsret
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er kun
beslutningsdygtig, når mindst 4 af dens medlemmer, heriblandt formanden, er til
stede. Ved hvert bestyrelsesmøde skrives referat. Referatet offentliggøres på
foreningens hjemmeside senest 3 uger efter mødets afholdelse.
Foreningen tegnes af formanden.
Ethvert indkøb kræver flertal i bestyrelsen. Kasseren har dog fuldmagt til den
almindelige daglige disposition af klubbens midler uden bestyrelsen
godkendelse. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af
generalforsamlingen. Ligeledes skal låneoptagelse på mere end 20.000 kr.
godkendes af generalforsamlingen
§ 15
Regnskab
Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
Bestyrelsen skal inden den 1. februar
afgive driftsregnskab for det foregående år og status pr. 31. december til
revisoren. Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalforsamling
til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
§ 16
Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en
revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år i februar måned gennemgå det samlede
regnskab og påse, at beholdningerne er tilstede. Revisionsformen er
regnskabsmæssig revision, og driftsregnskab og status forsynes med en
påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og
beholdninger
§ 17
Vedtægtsændringer
ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af
de afgivne stemmer er for forslaget.
§ 18
Foreningens opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig
indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig
kræves, at mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er
for forslaget. Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er
beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan
træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede
medlemmer der er til stede. Ved evt. opløsning af foreningen skal
generalforsamlingen træffe afgørelse om hvorledes evt. formue skal behandles.
Evt. overskud ifølge loven skal tildeles almennyttige formål i Vejle kommune.
F.eks. en forening.
|